Do konce roku 1992 měl zástupce Fordu ve střední třídě jméno podle oblasti, ve které ho automobilka prodávala. V Evropě to byl Ford Sierra, V Asii a Austrálii Telstar a v Americe Tempo. Roku 1993 dorazil na trh nástupce těchto modelů pojmenovaný Mondeo, který dostal jméno právě díky tomu, že sjednotil název modelu Fordu střední třídy pro celý svět (Mondeo z latinského Mundus – svět). Paradoxně ji ale sjednotil pro celý svět mimo severní ameriku, ve které se opět prodával pod jiným jménem – Ford Contourn, Mercury Mystique a později Cougar.
První generace se prodávala až do roku 2000. Proti Fordu Sierra přinesla asi nejvýraznější inovaci v přesunutí náhonu ze zadní na přední nápravu (samozřejmě kromě verze 4×4, která se ale vyráběla jen do roku 1996). V roce 1996 první generace Mondea prošla výraznou změnou designu exteriéru. Ačkoliv vizuálně vypadal jako úplně nové auto, se starší verzí sdílel prakticky všechny technické specifikace a tak zůstal ve stejné generaci. Výraznou technickou novinkou byla vůbec poprvé ve výbavě uvedená satelitní navigace.
V roce 2000 přišla na trh druhá generace Mondea a vydržela na něm až do roku 2007. Oproti předešlému modelu nabízela více prostoru, více bezpečí a kvalitnější zpracování na delším podvozku. Mondeo druhé generace bylo považováno za jedno z nejlepších aut ve své třídě. V této generaci Ford představil svůj systém inteligentní ochrany – díky rozmístěným senzorům je počítač schopen vyhodnotit blížíci se nebezpečí a adekvátně pak zareagovat na případnou kolizi. Mondeo se ve druhé generaci dočkalo i třech úprav designu, většinou ale šlo jen o drobné věci jako třeba vylepšení výbavy nebo změna tvaru předních světlometů.
Po sedmi letech ve Fordu došli k závěru, že je nejvyšší čas na další větší změnu a tak na trh v roce 2007 zamířila už třetí generace Mondea. Vydržela na něm dalších sedm let až do roku 2014. Kvalita provedení a změna designu byly opět posunuty o level výš a o třetí generaci se říkalo, že už není žádná ostuda vyrazit v ní na obchodní jednání. Ford opět přitlačil i na bezpečnostních opatřeních např. přidáním dodatečných airbagů a poprvé dosáhl na nejvyšší standard bezpečnosti podle organizace Euro NCAP. Ani třetí genearce se nevyhnula faceliftu. V roce 2010 se změnil např. design přední masky, předních i zadních světlometů a došlo i k drobným změnám v interiéru vozu.
Navzdory kladnému přijetí kritiky a odbornou veřejností nepřinesla třetí generace kýžený úspěch mezi samotnými řidiči a prodeje dalece zaostávaly za generací druhou. Další generace tak byla představena už za pět let v roce 2012. Čtvrtou a zatím poslední generaci Mondea, která měla tento stav zvrátit, ale Ford na trhy poslal kvůli problémům s výrobou až v roce 2014. Ford Mondeo ve čtvrté generaci opět vyrostl a nabídl zase o něco větší komfort a bezpečnost. Poprvé se také dočkal své hybridní verze.
Obliba v ČR
Nové vozy tohoto modelu v ČR moc netáhnou. Ve statistikách prodejů nových vozů je už delší dobu najdeme až ve druhé stovce podle počtu prodaných kusů a to opravdu není umístění, u kterého bychom mohli hovořit o nějakém úspěchu.
Díky přijatelnější ceně ojetých aut bude pravděpodobně Mondeo mnohem oblíbenější a prodávanější v autobazarech a přes inzertní portály. Podrobnější statistiky těchto prodejů ale bohužel nejsou k dispozici.